RECENZE:
ŽIVOT ZA MŘÍŽEMI – ASHTON SANDERS VE STÍNU SVÉHO OTCE
Život za mřížemi je prvním ze dvou filmů, které Joe Robert Cole natočil v rámci své smlouvy s Netflixem, kterou získal především díky svému scénáři k úspěšnému krimi seriálu Lid versus O. J. Simpson (2016) a spolupráci s Ryanem Cooglerem na scénáři k filmu Black Panther (2018) od studia Marvel.
Film vypráví příběh mladého Jahkora (Ashton Sanders), který navzdory své snaze vyhnout se kriminálu, skončí stejně jako jeho otec (Jeffrey Wright) za mřížemi oaklandského vězení. V prvních okamžicích filmu jsme svědky chladnokrevné vraždy, kterou Jahkor spáchá. „Připravil jsi ji o celou rodinu a ani jsi neřekl proč. Chci jen vědět proč. Proč?“ ptá se pozůstalá během soudního procesu. Stejnou otázku si pokládá i samotný film a svou nelineární formou vyprávění se na ní snaží odpovědět.

Většinu filmu se ocitáme na předměstí Oaklandu, kde sám režisér Joe Robert Cole vyrůstal. Je dbán důraz na specifickou mimiku a dialekt místních obyvatel, což dodává prostředí jistou autenticitu, která společně s jeho znalostí místní kultury dělá z prostředí víc než jen lehce zaměnitelné kulisy. Ashton Sanders, který je znám především za svou roli v oscarovém snímku Moonlight (2016), dostává prostor ukázat své herecké schopnosti a v roli zamlklého, často agresivního Jahkora působí věrohodně. Stejně tak i Jeffrey Wright v roli jeho otce během flashbacků ukazuje divákům jinou stránku, než jsme zvyklí. Wright dělá z role, která by snadno mohla působit jako klišé násilného otce, trojrozměrnou postavu, která pod svou fasádou skrývá emoce a intelekt. Podobně exceluje i samotný Sanders, který potvrzuje, že je jedním z nejnadějnějších herců současnosti. Jahkor polemizuje nad otázkami svobody a osudu, reflektuje jak nad svým dětstvím, tak obdobím adolescence. V průběhu tohoto retrospektivního pohledu do minulosti si postupně můžeme najít k jeho postavě cestu.

Cole se nikdy nesnaží dělat ze svých postav oběti společnosti a vědomě operuje v šedé oblasti morálky. I přes několik scén, kdy můžeme být svědky předsudků a mikro agresí vůči Jahkorovi, zůstává hlavním aktérem svých činů on sám. Tím se Život za mřížemi odlišuje od většiny filmů zachycujících životy afroamerických komunit, kde jsou obvykle obětmi předem nalajnovaných osudů. Film se také vymyká mezi většinou počinů z produkce Netflixu a působí nezvykle cinematicky v porovnání s většinou jejich originálních filmů. Obzvlášť během dlouhých záběrů, které nás provází ulicí, kde zrovna probíhají pouliční závody. Ačkoliv se nejedná o film hodný jakýchkoliv ocenění, rozhodně by si zasloužil více pozornosti jak z řad diváků, tak samotného Netflixu. Obdobně jako tomu bylo u dubnového Ocasu tygra (2020) od Alana Yanga, vyšel Život za mřížemi bez jakéhokoliv náznaku marketingu. Oba filmy přitom kvalitou s přehledem předčí většinu jejich projektů a je smutné, že pravděpodobně zapadnou v moři jejich nikdy nekončícího obsahu.
ZHODNOCENÍ
Jsou to filmy jako Chlapci ze sousedství (1992) nebo Straight Outta Compton (2015), které již úspěch v rámci svého žánru sklidily a v jejichž stínu film jako Život za mřížemi snadno zapadne. Téma, i když částečně aktualizované, bylo již zpracované tolikrát, že film stěží přináší něco nového a působí zastarale. Joe Robert Cole ukázal svůj potenciál v roli režiséra, vyhýbá se zbytečnému dramatizování konfliktů, ale je do jisté míry omezený svými předchůdci, kteří ho svými verzemi stejného příběhu předčili. Cole se pokouší odlišit nekoherentním vyprávěním a komplexnějším morálním konfliktem, ale ani zasněné pohledy Ashtona Sanderse nestačí na to, aby film vybočil z řady předcházejících filmů.
ŽIVOT ZA MŘÍŽEMI

Režie: Joe Robert Cole
Scénář: Joe Robert Cole
Kamera: Jessica Lee Gagné
Hudba: Michael Abels
Hrají: Jeffrey Wright, Yahya Abdul-Mateen II, Ashton Sanders, Christopher Meyer
napsal Lukáš Bejček
@lucasbejcek
MOBILE LAYOUT
RECENZE:
ŽIVOT ZA MŘÍŽEMI – ASHTON SANDERS VE STÍNU SVÉHO OTCE
Život za mřížemi je prvním ze dvou filmů, které Joe Robert Cole natočil v rámci své smlouvy s Netflixem, kterou získal především díky svému scénáři k úspěšnému krimi seriálu Lid versus O. J. Simpson (2016) a spolupráci s Ryanem Cooglerem na scénáři k filmu Black Panther (2018) od studia Marvel.
Film vypráví příběh mladého Jahkora (Ashton Sanders), který navzdory své snaze vyhnout se kriminálu, skončí stejně jako jeho otec (Jeffrey Wright) za mřížemi oaklandského vězení. V prvních okamžicích filmu jsme svědky chladnokrevné vraždy, kterou Jahkor spáchá. „Připravil jsi ji o celou rodinu a ani jsi neřekl proč. Chci jen vědět proč. Proč?“ ptá se pozůstalá během soudního procesu. Stejnou otázku si pokládá i samotný film a svou nelineární formou vyprávění se na ní snaží odpovědět.

Většinu filmu se ocitáme na předměstí Oaklandu, kde sám režisér Joe Robert Cole vyrůstal. Je dbán důraz na specifickou mimiku a dialekt místních obyvatel, což dodává prostředí jistou autenticitu, která společně s jeho znalostí místní kultury dělá z prostředí víc než jen lehce zaměnitelné kulisy. Ashton Sanders, který je znám především za svou roli v oscarovém snímku Moonlight (2016), dostává prostor ukázat své herecké schopnosti a v roli zamlklého, často agresivního Jahkora působí věrohodně. Stejně tak i Jeffrey Wright v roli jeho otce během flashbacků ukazuje divákům jinou stránku, než jsme zvyklí. Wright dělá z role, která by snadno mohla působit jako klišé násilného otce, trojrozměrnou postavu, která pod svou fasádou skrývá emoce a intelekt. Podobně exceluje i samotný Sanders, který potvrzuje, že je jedním z nejnadějnějších herců současnosti. Jahkor polemizuje nad otázkami svobody a osudu, reflektuje jak nad svým dětstvím, tak obdobím adolescence. V průběhu tohoto retrospektivního pohledu do minulosti si postupně můžeme najít k jeho postavě cestu.

Cole se nikdy nesnaží dělat ze svých postav oběti společnosti a vědomě operuje v šedé oblasti morálky. I přes několik scén, kdy můžeme být svědky předsudků a mikro agresí vůči Jahkorovi, zůstává hlavním aktérem svých činů on sám. Tím se Život za mřížemi odlišuje od většiny filmů zachycujících životy afroamerických komunit, kde jsou obvykle obětmi předem nalajnovaných osudů. Film se také vymyká mezi většinou počinů z produkce Netflixu a působí nezvykle cinematicky v porovnání s většinou jejich originálních filmů. Obzvlášť během dlouhých záběrů, které nás provází ulicí, kde zrovna probíhají pouliční závody. Ačkoliv se nejedná o film hodný jakýchkoliv ocenění, rozhodně by si zasloužil více pozornosti jak z řad diváků, tak samotného Netflixu. Obdobně jako tomu bylo u dubnového Ocasu tygra (2020) od Alana Yanga, vyšel Život za mřížemi bez jakéhokoliv náznaku marketingu. Oba filmy přitom kvalitou s přehledem předčí většinu jejich projektů a je smutné, že pravděpodobně zapadnou v moři jejich nikdy nekončícího obsahu.
ZHODNOCENÍ
Jsou to filmy jako Chlapci ze sousedství (1992) nebo Straight Outta Compton (2015), které již úspěch v rámci svého žánru sklidily a v jejichž stínu film jako Život za mřížemi snadno zapadne. Téma, i když částečně aktualizované, bylo již zpracované tolikrát, že film stěží přináší něco nového a působí zastarale. Joe Robert Cole ukázal svůj potenciál v roli režiséra, vyhýbá se zbytečnému dramatizování konfliktů, ale je do jisté míry omezený svými předchůdci, kteří ho svými verzemi stejného příběhu předčili. Cole se pokouší odlišit nekoherentním vyprávěním a komplexnějším morálním konfliktem, ale ani zasněné pohledy Ashtona Sanderse nestačí na to, aby film vybočil z řady předcházejících filmů.
napsal Lukáš Bejček
@lucasbejcek
Share to:
ČTĚTE DALŠÍ RECENZE:

GRETA
Greta Thunberg, švédská aktivistka a zastánkyně okamžité akce proti globálnímu oteplování, teprve nedávno oslavila své osmnácté…

MANK
Většina věcí byla již o Mankovi řečena. Někdo vítá Fincherův poslední film jako skvělý autorský počin, řadě diváků se naopak jeho snaha…

ZEMĚ NOMÁDŮ
Režisérka a scenáristka Chloé Zhao, původem z Pekingu, je ve své tvorbě fascinována životním stylem na americkém venkově…